lördag 20 februari 2010

Northug

Colca Canyons ja. varldens djupaste (vad ar canyon pa svenska? det ar knappast dalgang) eller i alla fall djupare an grand canyon. pa djupaste stallet skiljer det 4000m mellan botten och plattan over. dar jag var skiljde det dock 1200m, vilket var tillrakligt for att trotta ut mina ben. jag gjorde en trek pa tva dagar med overnattning nere pa botten. forsta dagen traskade vi ca en mil sicksack ner for berget, inget for hojdradda, ibland var stigen bara nagon halvmeter bred, trampade man utanfor tog det nog ett tag innan man fick fast mark under fotterna igen.. motte man asnor eller lamor fick man trycka sig intill bergvaggen, gick dom pa insidan av an riskerade man att bli nedknuffad.. nere pa botten bodde vi pa ett hostel pa en lite o som bildades av att floden delade pa sig for ett tag. det ar gront och varmt dar aret om sa det var en viktig plats for inkaindianerna att odla pa. dar odlades majs, apelsine och applen. till middag kakade vi alpacka, supergott! det kommer jag sakna nar jag lamnar peru. till det drack vi chicha, saft gjord pa lila majs, ser ut som vin och smakar nagot mellan glogg och svartvinbarssaft, ochsa supergott. dagen efter vaknade vi kl 04.30 (sovmorgon jamfort med 03.00 forsta dagen) for att borja var vandring upp igen. vagen up var inte alls lika lang men tokbrant hela tiden! jag knatade pa sa fort jag kunde och kom upp pa 1h 45min (tavlingsinstinkten vaknade ordentligt nar guiden sa att lokalbefolkningen klarar det pa 1h 30min) min guide och den aningen korpulenta peruanen som var med i min grupp var uppe efter 3h sa jag kanner mig ganska nojd med min tid. Pa kvallen tog jag en nattbuss till lima. jag vaknade tidigt pa morgonen av en oerhord hetta, det var trafikstopp och vi satt fast i en ko. i diket bara 3m fran mitt fonster lag en kvaddad tankbil och bran, det var nervosa minuter innan vi hade passerat, jag sag framfor mig vilken oerhord explosion som skulle kunna intraffa. allt gick bra och nu har jag varit i lima 6 dagar, har mest slappat framfor os och surfat lite. igar kom mitt nya bankkort till konsulatet sa nu kan jag ta ut pengar igen! lima ar otroligt mycket storre an ajg trodde, har bor 9-11 miljoner manniskor. jag trodde lima var i storlek med la paz men tydligen inte. nu hoppas jag att den peruanska skit tvn vill visa lite skidakning, ska bli kul att se sodergren hanga av northug, eller kanske inte.. alternativt hellner spurta ner honom, kanske annu mindre troligt.. far helt ankelt hoppas att norrbaggen bryter skidan i skidbytet. god natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar