onsdag 10 februari 2010

Spokstaden Cuzco

Cuzco ar valdigt ode efter regnovadret, nar Machu Pichu stangde drog alla gringos fran sydamerikas gringohuvudstad. Jag far ha alla tiggare, gatungar och livsfarliga hundar for mig sjalv. jag har mest slappat pa hostelet och kakat mina magmediciner, antligen borjar jag bli lite battre! Lite kultur har jag anda forsokt uppleva. dag 1: inkamuseum och McDonalds (efter friterad kyckling med kallt ris och pommes i en manad var jag overlycklig over lite vasterlandsk matkultur!). Dag 2: hantverksmarknad, dar jag kopte massa skit som jag redan har slangt, dom ar ruggiga forsaljare tanterna har.. Dag 3: sag en stor sten. en kille pekade pa den och sa att den var stor, jag sa "ja". tydligen den storsta stenen som incaindianerna anvande nar dom byggde cuzco fick jag reda pa sen. lagom intressant, undrar var den minsta och nast storsta stenen ar? sedan var jag pa salsakurs pa kvallen (!). och idag ska jag vandra upp till en kopia av rios jesusstaty och titta pa den och utsikt. ikvall aker jag till Ariguipa, dar finns Colca canyons som ar dubbelt sa djupa som Grand canyons. Dar bor stora kondorer som jag ocksa ska forsoka fa en skymt av. ska bli skont med lite buss i natt. 10 timmar ska det ta, vilket brukar betyda 12-14.. jag har bokat inkaleden med, sa jag far aterkomma till cuzco i borjan av mars. blir spannande att se om det blir nagot av det, vissa sager att den ska vara stangd tva manader, andra erbjuder "alternativa" vagar dit redan nu. hoppas komma dit pa nagot vis hur som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar